Om os
Mølleholmskolen er en tresporet skole fra 0. til 9. årgang med specialafdeling og modtageklasse. Der er cirka 750 elever og 160 ansatte på skolen.
Hovedparten af eleverne går på Storskolen, der omfatter den almindelige folkeskole.
Derudover rummer skolen en specialafdeling for børn med vidtgående vanskeligheder. Denne afdeling benævnes Heltidstilbuddet.
Vi har endvidere en specialafdeling for indskolingselever med kommunikationsvanskeligheder. Vi kalder dem kommunikationsklasser.
Siden skoleåret 2022-2023 har vi også haft en specialafdeling for indskolingselever med autismespektrumsforstyrrelser. Denne afdeling hedder Møllehuset.
Endelig har vi tre modtagerklasser forkortet M-klasser. Disse klasser omfatter 4.-10. klasse, og er for elever, der lige er ankommet til Danmark og derfor har brug for intensiv undervisning i dansk inden udslusning til et almindelige skoletilbud.
Mølleholmskolen er beliggende på Mølleholmen 20 i Taastrup i det sydøstlige hjørne af Taastrup.
Information
- Skoleleder Per Hovmand
- Souschef Rikke Groth Krumbach
- Sekretariatsleder Lis Aaberg Petersen
- Afdelingsleder Dilek Dalan
- SFO-leder Katja Storm
- Afdelingsledere i Heltidstilbuddet Dorte Ørbæk og Rie Neumann
- Afdelingsleder i Gruppeordningen Lisbeth Poulsen
Skolens praksis bygger på følgende værdier:
- Fællesskab og inklusion
- Faglighed
- Tryghed og trivsel
- Ansvarlighed
- Anerkendelse og gensidig respekt
Mølleholmskolen skal være et sted, hvor eleverne bliver så dygtige som de kan, og hvor elever og medarbejdere trives med hinanden.
Til visionen knytter følgende målsætninger sig:
- Vi vil lære eleverne at lære og opnå høje faglige resultater
- Vi vil mindske betydningen af social baggrund i forhold til de faglige resultater
- Vi vil udvikle elevernes sociale kompetencer og ad den vej øge deres trivsel.
Det betyder, at:
- Alle medarbejdere er uddannet i et ressourceorienteret børnesyn (ICDP), hvilket betyder, at vi arbejder benhårdt på at sikre, at alle vores børn/elever har mulighed for at deltage i undervisningen på lige vilkår og i en tryg relation til lærerne/pædagogerne.
- Det er altid læreren/pædagogen, der har ansvaret for relationen til barnet/eleven, og vi finder aldrig problemet i barnet, men omkring barnet.
- Vi arbejder med faglig læsning i alle fag.
- Projektorienteret læringsforløb er integreret i alle klasser Der bliver afviklet 5 projektforløb i løbet af skoleåret. Læs mere på Fremtidens Skoles hjemmeside
Vi gør meget for at håndhæve vores traditioner i løbet af skoleåret, da de understøtter både trivslen og fagligheden. Disse er:
Alle klassetrin:
- Læsningens dag
- Uge Sex
- Motionsdag fredag uge 41
- Alle børn cykler
- Flagallé for 0. årgang
- Juleklippe
- Venskabsklasser
- Featureuge hvert andet skoleår
- Stearinlysallé
- Idrætsdag
- Fællessamlinger i hallen
Indskolingen
- Skolens skakdag
- Fastelavn
- Skolebal
- Gåprøve
- Cyklistprøve
Mellemtrinnet
- Lucia
- Cyklistprøve
- Filmgalla
- Idrætsdag
Udskolingen
- Blå mandag
- 9. kl.’s sidste skoledag: Revy
- Skolefodbold
- Nytårskur
Mølleholmskolen arbejder i lighed med alle andre skoler i Høje-Taastrup Kommune med Fremtidens Skole og det 21. århundredes kompetencer. Her fokuserer vi på de 4 K'ere:
- Kollaboration (samarbejde)
- Kreativitet
- Kommunikation
- Kritisk tænkning
Fremtidens Skole tager afsæt i kommunens Børne- og Ungepolitik, som er gældende for hele 0 - 18 års området. Her lægges vægt på:
- Den første tid i barnets liv
- Læringslyst hele børne- og ungelivet
- Trivsel og fællesskaber
- Sammenhæng og helhed i børn og unges liv
Læs mere om Høje-Taastrup Kommunes Børne- og Ungepolitik på kommunens hjemmeside.
Alle elever fra 1. til 9. klasse er udstyret med enten en iPad eller PC. Brugen af IT skal til enhver tid understøtte elevernes læring og trivsel.

Måske er du også interesseret i
10. klassetilbuddet i Høje-Taastrup Kommune
Ungdomsskoletilbuddet i Høje-Taastrup Kommune
Billed-, Drama- og Musikskoletilbuddet i Høje-Taastrup Kommune