Princip for opfyldelse af undervisningspligten
Vedtaget af bestyrelsen maj 2015
Principper for adgangen til i begrænset omfang at opfylde undervisningspligten
uden for skolen i en ungdomsskole, idrætsforening eller musikskole
Formål med fritagelse
At give elever med et særligt talent inden for idræt eller musik adgang til i begrænset omfang at opfylde undervisningspligten uden for skolen i en ungdomsskole, idrætsforening eller musikskole.
Målgruppe
Muligheden for fritagelse gælder for:
- Elever, der udøver idræt på eliteniveau, der kræver så meget træning, at det er vanskeligt at nå set i lyset af skoledagens længde.
- Elever, der går på musikskolen, og hvor deres musikundervisning falder sammen med skoledagen.
Fritagelse kan alene ske efter anmodning fra forældre til skolens leder.
Omfang af fritagelse:
- Skolen lægger vægt på, at fritagelsen fra den almindelige undervisning sker på tidspunkter i løbet af skoledagen, hvor det mest hensigtsmæssigt kan finde sted.
- Det skal tilstræbes, at fritagelsen ligger i tiden til valgfagstimer eller i den tid, der er afsat til den understøttende undervisning – herunder studietid.
- Fritagelsen gives som udgangspunkt i et tidsmæssigt begrænset omfang og i en begrænset periode for den enkelte elev.
Kriterier for vurdering om fritagelse:
- Skolelederens vurdering vil ske ud fra en helhedsbetragtning i forhold til elevens samlede skolegang. Det er afgørende, at det er fagligt forsvarligt, at eleven i begrænset omfang ikke deltager i den almindelige undervisning set i forhold til elevens standpunkt.
- I sagsbehandlingen kan skolens leder bede om dokumentation vedrørende elevens talent.
Evaluering af udbyttet:
- Skolen foretager i samarbejde med elevens lærere og forældrene en løbende evaluering af
om det ønskede samlede udbytte af undervisningen opnås.