Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Princip for digital dannelse

Princip for digital dannelse og brug af digitale devices

Vedtaget i bestyrelsen november 2023.

Formål

Princippet et er udtryk for skolens generelle holdning til digital adfærd og brug af skærme mv. i skoletid og SFO. Princippet vedrører både egne devices og skolens udleverede IPad.

Generelt er det skolens politik at;

  • Vi anvender digitale devices, når det er smart, effektivt og understøtter faglige og sociale formål.
  • Vi begrænser adgang og brugen til digitale devices, når de er forstyrrende for koncentration, nærvær, læring og sociale relationer.
  • Vi hjælper elever med kritisk stillingtagen til indhold, kilder og deling af personlige oplysninger mm.
  • Vi forebygger digitale krænkelser og mobning.

Princippet er besluttet af Skolebestyrelsen med input fra skolens personale.

Mål

  • At sikre tydelige fælles regler, som gør det nemmere for elever og medarbejdere at håndtere brug af mobiltelefoner, IPads, smartwatches mv.
  • At frikvarteret har fokus på samvær, leg og sociale relationer i stedet for skærmtid.
  • At styrke det faglig fokus, som ikke forstyrres af uhensigtsmæssigt skærmbrug i undervisningen.
  • At Ipads og mobiltelefoner kun anvendes i undervisningen, hvis de understøtter faglig eller sociale formål.
  • At elever, personale og forældre er bevidste om deres ansvar for brug af digitale devices.

Skolens brug af skærme og digitale enheder skal løbende evalueres, og princippet skal justeres i overensstemmelse med nye pædagogiske behov, teknologiske udviklinger og erfaringer om skærmes betydning for trivsel og dannelse af sociale relationer.

Generelt

Brug af digitale devices i skoletiden skal altid have en undervisningsmæssig eller pædagogisk begrundelse. Digitale enheder og skærme skal bruges som værktøjer til at styrke elevernes læring og forståelse af undervisningsstoffet.

Brug af digitale devices skal afveksles med andre undervisningsmetoder og aktiviteter. Skolen skal sørge for en balance mellem skærmtid og ikke skærmbaseret læring. Skærmbrugen skal suppleres med andre undervisningsmetoder og aktiviteter.

Brugen af skærme i undervisningen, skal tage højde for elevernes alder og udviklingsniveau. Der skal være differentierede tilgange til de yngste elever og ældre elever.

De af skolen udleverede Ipads anvendes i skoletiden ud fra ovenstående principper om faglige og pædagogiske formål.

Mobilerne indsamles om morgenen og udleveres ved dages slutning. Hvis læreren giver tilladelse, må de gerne anvendes i undervisningen.

Mobiltelefoner må ikke bruges i frikvartererne. Hvis mobiltelefonen bliver brugt uden tilladelse, bliver den inddraget af læreren. Elever må ikke tage fotos eller videoklip af andre – uden samtykke. Elever må ikke dele fotos og video af andre elever eller personale.

Elever i indskolingen må ikke anvende mobiltelefoner og smartwatches og IPads i SFO-tid, da fokus for SFO-tid er samvær, sociale relationer, leg og kreativ udfoldelse.

Forældre ringer til skolen, hvis de har behov for at komme i kontakt med deres barn i skole- eller SFO-tiden.

Alle elever skal overholde nedenstående regler. Dog kan der ved særlige behov indgås aftaler med en lærer eller pædagog om adgang til egen mobil eller lign.

Skolens ansvar

  • Skolen sikrer, at alle elever, forældre og medarbejdere er informerede om principper
  • Skolens personale sikrer, at reglerne bliver håndhævet
  • Skolen sikrer sikker opbevaring af mobiltelefoner, når de er i skolens varetægt
  • Skolen inddrager og opbevarer mobiltelefoner på kontoret, hvis de bliver inddraget. Skole går i dialog med forældre, hvis principper brydes.
  • Medarbejdere er rollemodeller også i forbindelse med brug af mobiltelefoner i skoletiden. Det kan forekomme, at undervisere har brug for at benytte mobiltelefoner i undervisningssituationer.
  • Skolen har det overordnede ansvar for IT-sikkerheden
  • Skolen adgangssikrer de udleverede IPads
  • Skolen supporterer de udleverede IPads
  • Skolen spærrer adgang til ikke alderssvarende APPs, sociale medier og hjemmesider på skolens IPads.
  • Skolen blokerer i videst muligt omfang uønsket indhold
  • Skolen lærer eleverne, hvordan de skal reagere, hvis de oplever noget ubehageligt online
  • Skolen lærer eleverne ikke at dele personlige oplysninger som navn, adresse, billeder mv.

Forældrenes ansvar

  • Forældre tager dialog i hjemmet om principper for brug af digitale devices på skolen.
  • Forsikringsansvar påhviler hjemmet. Elever medbringer digitale devices på eget ansvar.
  • Hvis der skulle forekomme spørgsmål omkring principper, skal forældre henvende sig til skolebestyrelse eller ledelse.

Elevernes ansvar

  • At overholde ovenstående principper
  • At der ikke tages billeder og video uden samtykke og at disse ikke deles

Følg os på Facebook

Mølleholmskolen

Mølleholmen 20, 2630 Taastrup

Telefon: 43 35 23 00
moelleholmskolen@htk.dk

Åbningstider kontor

Mandag-torsdag 7.45-10.15 og 11.15-15.00

Fredag 7.45-10.15 og 11.15-13.00

Ferieplan for folkeskoler

CVR: 19501817

EAN: 5790000398355